Een dag alleen op stap

24 april 2015 - Sydney, Australië

Ger was een uur eerder op. Begon om 7.30 met werken. Na het ontbijt ben ik naar de Rocks gelopen, heb daar aan een tour mee gedaan. Het was erg leuk om de achtergrond verhalen te horen en je kwam op plekjes die je normaal niet gezien had.

De eerste bewoners van Australië kwamen hier aan wal en bouwde op de rotsen hun huis. Vandaar de naam van de wijk de Rocks.

Begin tijd woonde hier de veroordeelde uit UK. Ze waren hier vrij, want ze konden geen kant op.

Het wandelpad dat de Aborigonals gebruikte om van de rivier drinkwater naar hun dorp te brengen werd later Georgestreet, een belangrijke hoofdstraat. Aan de hand van oude tekeningen liet de gids zien hoe het er vroeger uit zag. Op verschillende plekken in de wijk zijn muurschilderingen van hoe het er vroeger uit zag. Erg interresant om te zien hoe het verandert is.

Op sommige plekken lag de fundering van de oude huizen en van metaal hadden ze meubels neer gezet om een indruk te krijgen hoe het was.

In de 19e eeuw kwam er een schip met ratten die de pest mee namen. Omdat de Rocks een armoedige wijk was werden vele huizen gesloopt zodra er een uitbraak was. De rattenvangers hadden gouden tijden. Per rattenstaart werden ze betaald. Sommige fokte zelf ratten om meer geld te ontvangen.

In begin tijd liep de oogst slecht. De boeren wisten niet dat de seizoenen hier anders liepen. Het is nu herfst in Sydney bv.

In de 20e eeuw heeft de gemeente de hele wijk op gekocht. Mensen moesten huur aan de gemeente betalen ipv aan de verhuurder. De gemeente wilde alles plat gooien en wolkenkrabbers neer zetten. De bewoners zijn in actie gekomen en hebben iedereen aangeschreven. 1 vakbond wilde de bewoners helpen. Ieder die lid was van die bond en achter de bewoners stonden droegen een groene band. De bouwvakkers konden zo de sloop tegen houden door te weigeren de boel te slopen gesteund door de bond.

Na de rondleiding de Food market bezocht. Elke vrijdag is dat in de Rocks. Hier mijn lunch gehaald, heerlijke Turkse pannenkoek. Aan de waterkant mijn lunch gegeten in gezelschap van vele meeuwen en ibissen die ook wel wat wilde.

's Middags naar Sussanah place. 4 oude huisjes die in originele staat waren. Dit was nu een museum waar een rondleiding werd gegeven. Kleine kamers, wel 2 slaapkamers per huisje. De duny (wc) zat buiten achter het huis. Net als de verwarmde wastobbe.

Een huis was gemoderniseerd en had een douche en een wasmachine. De duny was een watercloset geworden, maar nog wel buiten in de tuin.

In het 1e huisje zat een kruidenier winkeltje. De eerste bewoners hadden alle 4 de huisjes laten bouwen en daar 2 van verhuurd. Ze runde de winkel voor de buurt en woonde er naast. Je ging terug in de tijd, wat erg leuk was om te doen.

Toen ik ging kijken voor avondeten. Belde Sonny op. Samen lekker noodles gegeten met zijn drieën. Als toetje verderop een lekker ijsje gehaald. Toen berichte Ger dat hij klaar was met werken. Te laat voor het lekkere eten. Kids gingen richting camping en ik naar Ger in het Hotel.

Ger en ik hadden allebei vermoeide voeten. Dus rustig aan gedaan 's avonds.

1. I de Muijnck:
    25 april 2015
    zo allen op stap je moet maar durven, maar gelijk heb je, Veel sterkte met de terug reis